mandag den 31. oktober 2016

Alsace del 2.

 
Udsigten fra et slottet Haut-Koenigsbourg. Slottet blev bygget for over 1000 år siden, det nedbrændte i 1633, og for 100 år siden blev det genopbygget. Alsace var på det tidspunkt tysk. Slottet ligger i 755 m. højde, og på det tidspunkt byggede man en togbane, der transporterede alle bygge materialer op til slottet. Jeg vil varmt anbefale at besøge slottet, det er især i selskab med børn, der komme gode snakke frem om "gamle dage" og historie. Måske anes Rhin sletten i horisonten. 
 
Haven og især urtehaven, som lå lige udenfor slottet. Man har søgt at genskabe, hvordan en have så ud på den tid, med både grøntsager, frugter og blomster. Det var lidt, som at se en dansk urtehave der var ikke den store forskel. Mønstret med at have haverne udenfor byen, gentager sig i mange af byerne i Alsace.  
 
 
Udsigten over Vogeser bjergene.
Der både løvskove og længere ned af skråningerne kommer der vinmark på vinmark.....
 
 
Med fare for, at jeg bliver kaldt nostalgisk og gammeldags ses her en sjælden butik fra byen Colmar.
Nemlig en hattebutik med adskilte afdelinger til damer og herre, og en service der giver oplevelsen af at være unik. Jeg har af gode grunde adskillige hatte fra den butik. Ikke for at være fin på den, men fordi kvaliteten af hatten gør, at de holder til mangen en solskinsdag i haven, det er god skygge for solen, hvis lidt for meget lys kan give hovedpine...
 
 
Endnu en skøn butik med masser af blomster, dem er der nemlig et væld af i Alsace.


Et kig i parken i Colmar, i de grønne store potter med snoede træer, er der lidt ekstra kulør og pynt.

 
En restaurant i hjertet af Colmar, fint pyntet med både stole, ladcykler og masser af gamle ting og sager, hængt op på husfacaden. Tak for at I kiggede med på turen til Alsace.
 


4 kommentarer:

  1. Kære Merete.Tak for endnu et dejligt indlæg fra Alsace.Sønne billeder fra steder jeg også har besøgt.Var sidst i Colmar på vej til Frankrig.
    Dejligt med rejseindlæg.Her viser jeg smukke efterårsblade........men det er jo også smukt at se på.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette. Der var de smukkeste farver i løvskoven på vej ud mod bjergene. Din efterårs billeder med blade har været skønne, at kigge på. De gyldne farver er så smukke :-) Kærligst Merete

      Slet
  2. Sikke en fantastisk tur du har ført os ud på, jeg drømmer mig i den grad til Alsace. De skønne gamle butikker og helt klart en smuk hat.For slet ikke at tale om slottet.
    Jeg er i den grad blevet inspireret woooooooo........

    Rigtig dejlig torsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte. Du har også været i mine tanker adskillige gange ved synet af antikke porcelænsdukker..... og andet godt kram i antik butikker rundt omkring... Jeg må vedgå mig, at Alsace også blev set på med lidt ændrede øjne denne gang. Godt min familie bærer over med mig når jeg liiiiige ser en haveshop, eller fin blomsterhandel med inspiration... Kærligst Merete

      Slet